Helfo

Vi har direkte oppgjør med Helfo. Det er en betydelig hjelp for pasienten ved store og kostbare behandlinger. Når pasienten har en slik avtale om direkte oppgjør slipper pasienten å legge ut for den delen av behandlingen som er refusjonsberettighet. NB! De fleste må betale utgiftene til tannbehandlingen selv, men det finnes unntak:

• 1. Sjelden medisinsk tilstand ( egen liste på www.helfo.no )

• 2. Leppe-kjeve-ganespalte

• 3. Svulster i munnhulen, tilgrensende vev eller i hoderegionen for øvrig

• 4. Infeksjonsforebyggende behandling ved særlige medisinske tilstander ( organtransplantasjon, ulike krefttilstander, HIV / AIDS )

• 5. Sykdommer og anomalier i munn og kjeve ( tann- og kjeve kirurgisk behandlinger)

• 6. Periodontitt ( tannkjøttsykdom)

• 7. Tannutviklingsforstyrrelser ( medfødte tilstander)

• 8. Bittanomalier ( tannregulering/ kjeveortopedi)

• 9. Patologisk tap av tannsubstans ved attrisjon/ erosjon ( alvorlig tannslitasje)

• 10. Hyposalivasjon ( munntørrhet)

• 11. Allergiske reaksjoner mot tannrestaureringsmaterialer ( i munnhule eller på hud)

• 12. Tannskade ved godkjent yrkeskade

• 13. Tannskade ved ulykke, som ikke er yrkesskade ( fritidsulykker)

• 14. Manglende evne til egenomsorg ved varig sykdom eller ved varig nedsatt funksjonsevne ( tilstand som har vart i mer enn ett år og forårsaket redusert tannhelse)

Hører du innenfor en av disse tilstandene/ tilfellene har du rett til støtte fra folketrygden. For mer informasjon spør tannlegen din eller se www.helfo.no

Copyright 2019 - Tannlege Follegg A.S. Kannikbakken 6, 4005 Stavanger.                     Telefon 51520666 - Tannlegevakt 91785003